E-posta Gönderin

info@footopia.com.tr

Ücretsiz Danışma İçin:

0850 303 10 30

Nasırın Oluşma Sebepleri ve Çeşitleri
24 Haziran 20200 Görüntülenme

Nasırın oluşma sebebi aslında vücudun o bölgesine yardımcı olmaktır; cilt sürtünme veya baskı nedeniyle belli bir bölgede tahriş hissettiği zaman kalınlaşarak tepki verir yani nasır oluşturarak o bölgeyi korumaya alır. Nasır cildin olağan şartlardan daha fazla basınç ve sürtünmeye maruz kaldığı bölgede gelişen setleşme ve kalınlaşmadır. Ayak tabanı, ayak parmaklarının üst ve yanları ile el ayasında görülür. Özellikle ayaktaki nasırlar yürümeyle ağrı ve rahatsızlığa sebep olur. Bu nedenle nasırın tanımı en basit şekliyle cildin korunma amaçlı olarak kalınlaşmasıdır. Vücutta nasir oluşan bölgelerin çoğu vücudun belli bir ağırlık taşıyan bölgeleridir. Bu kalınlaşma sadece ayakta olmayabilir ancak nasirin en yoğun göründüğü bölge ayaklar olduğundan genellikle ayak nasırlarından söz edilir.
Sürtünme veya baskı derken ne kastedilir? Fazla dar veya siki bir ayakkabı, sert zeminden oluşabilecek bir sürtünme hatta iki ayak parmağının birbirine yaptığı baskı veya sürtünme bunlara örnektir. Bu gibi örneklerin her birinde tekrarlanan baskı veya sürtünme nasır oluşumuna neden olur.

Nasır oluşumunu kolaylaştıran faktörler nelerdir ?
-Ayağa tam uyumlu olmayan sıkı veya gevşek ayakkabılar (gevşek ayakkabıda ayak ileri geri kayarak sürekli sürtünmeye sebep olur).
-Ucu ince ve topuklu ayakkabılar.
-Kemikli ayaklarda cilt altı yastık görevi gören yağ dokusunun az olması.
-Dışa doğru çıkıntı oluşturan ayak parmakları ve ayak deformiteleri.
-Yalın ayak yürüme ve koşma
-Kuru cilt
-Yaşlılıkta ciltaltı yağ dokusunun azalması
-Sürekli çekiç kazma kürek vs. ile çalışma
Sık karşılaşılan belirtiler nelerdir?

Nasırın birçok farklı belirtisi olmasına karşın hiçbir belirti vermeyen ağrısız nasırlar da olabilir. Ancak nasır oluşurken genellikle ilk belirti nasır bölgesindeki keskin ağrıdır. Hafif nasırlarda basınç ortadan kalktığında ağrı da kaybolur ama derin ve geniş çaplı nasırlarda ağrı daha keskin ve nasır daha rahatsız edicidir. Ağrıyla birlikte bölgede kalınlaşma da baslar. Nasırlar genellikle zararsız olmalarına karşın ağrılı olduklarında bakım gerektirirler.

*Sert nasir: Yoğun bir kökü (merkezi) olan sertleşmiş bir deri tabakasıdır. Ayak parmaklarının tepe kısımlarında, küçük ayak parmağının yan ve tepe kısmında veya ayağın altında oluşabilir.

*Yumuşak nasir: Yaklaşık 1–4 cm çapında, kızarmış, hassas bir bölge olarak görülür. Pürüzsüz ve ince bir merkezi vardır. Ayak parmaklarının diş kenarlarında görülebilir.

*Tohum nasiri: Genellikle topuğun yan ve arkalarında görülebilen ve ölü cilt hücrelerinden oluşan bir nasır türüdür.

Kalıtımsal olan nasır türleri de vardır. Bunlar 2,5 cm genişliğine kadar çıkar ve bunların oluşması için belirgin bir basınç veya sürtünme de genellikle yoktur. Ayağın altında veya avuçların içinde görülebilirler. Bu tür nasırlar çocuklarda da sıklıkla rastlanır.

Oluşumu nasıl engellenebilir?

*Nasırın oluşmadan önlenmesi için alınabilecek önlemler şunlardır:

* Yumuşak materyalden yapılmış ayakkabılar kullanmaya çalısın. Bunların içerisinde en iyisi deridir; esnekliği ayağa gelecek basınç ve sürtünmeyi önleme konusunda öncelikli yardımcınız olacaktır.

* Seçtiğiniz ayakkabının topuk ve bas parmak altındaki bölgelerinin yastıklı olmasına çalısın. Bu, ayağınızın doğal bir pozisyonda kalmasına neden olduğundan yararlıdır.

*Parmak bölgesi geniş ve yuvarlak olan ayakkabılar seçtiğiniz takdirde parmaklarınıza bol yer kalacağı için parmak arasında nasir oluşması da önlenebilir.

*6 santimetreden fazla topuklu ayakkabılardan kaçının.

*Ayakkabınızın ek yerleriyle diş sinir dikişlerinin iyi olmasına özen gösterin.

*Nasıra meyilliyseniz özellikle dar burunlu ayakkabılar basta olmak üzere, insan ayağının doğasına aykırı modelleri olan tüm ayakkabılarınızdan kurtulun!

*Ayaklarınızı mutlaka iyi kurulayın. Pamuklu çorap giymeniz önerilir. Sürekli rutubet içinde duran ayaklarda cilt tahriş olur. Çoraplarınız nemlendiğinde temiz bir çiftle değiştirin.

*Evde mümkün olduğu kadar yalın ayak dolasın. Doğa ana ayak parmaklarımızın hür ve serbest olmasını isterdi! Ama soyunma odaları gibi topluma açık yerlerde yalın ayak basmamaya özen gösterin. Böyle yerlerde mutlaka terlik kullanın. Hiç kimse ile ortak havlu, çorap, ayakkabı kullanmayın.

*Metabolizmanızdaki asit/alkalin dengesini düzeltmek için 3 gün boyunca çiğ meyve ve sebze tüketin.

*Yetersiz A, E vitamini ve potasyum nasır oluşumunu teşvik edebilir. Beslenme seklinizde meyve, sebze ve lifli besinleri artırırsanız vücudunuza yardımcı olabilirsiniz. Muz ve havuç özellikle önerilir.

*Nasırın neden olduğu ağrı ve kasıntıdan kurtulmak için bölgeye soğuk kompres uygulayın.